Thursday, September 16, 2010

Pemakaian Punk


SEJARAH PUNK
Apa itu PUNK?
Punk boleh difahami dengan perkataan “ People United Not Kingdom” iaitu kesatuan orang ramai tidak beraja.Punk merupakan sub-budaya yang lahir di London, Inggris. Pada awalnya, kelompok Punk selalu dikacaukan oleh golongan skinhead. Namun, sejak tahun 1980-an, saat Punk maharajalela di Amerika, golongan Punk dan skinhead seolah-olah menyatu, kerana mempunyai semangat yang sama. Namun, Punk juga dapat berarti jenis musik atau genre yang lahir di awal tahun 1970-an. Punk juga bisa berarti ideologi hidup yang mencakupi aspek sosial dan politik.
Banyak yang menyalah ertikan Punk sebagai “glue sniffer” dan perusuh kerana di Inggris pernah terjadi wabah penggunaan lem berbau tajam untuk mengganti bir yang tidak terbeli oleh mereka. Banyak pula yang merosak citra Punk kerana banyak dari mereka yang berkeliaran di jalanan dan melakukan berbagai tindak kriminal.
Punk lebih terkenal dari hal fashion yang dikenakan dan tingkah laku yang mereka perlihatkan, seperti potongan rambut mohawk ala suku indian, atau dipotong ala feathercut dan diwarnai dengan warna-warna yang terang, sepatu boots, rantai dan spike, jaket kulit, celana jeans ketat dan baju yang lusuh dan sebagainya.Punk juga merupakan sebuah gerakan perlawanan anak muda yang berlandaskan dari keyakinan “we can do it ourselves” iaitu dalam singkatan DIY.

SEKARANG
 Pada zaman sekarang, Punk telah menjadi satu fashion yang amat digemari oleh remaja-remaja. Mereka berasa Punk adalah fashion yang terkini. Selain itu, terdapat banyak artis juga menggunakan fashion Punk untuk menandakan diri wajahnya. Contohnya, mereka menyikat rambut “Mohawk”, memakai rantai dan spike, memakai jaket kulit, memakai sepatu boots dan sebagainya. Hal ini kerana mereka ingin menarik lebih banyak audien.Terdapat beberapa gambar contoh Punk.
        Contoh gelang Punk


        Contoh baju Punk


          Contoh kasut Punk

No comments:

Post a Comment